zondag 31 augustus 2014

Witte chocolademousse

Witte chocolade staan samen met crème brulée en marsepein bij mijn zoete zonden top.
Daarom maakte ik dit dessertje, voor een vrienden etentje, eigenlijk ook lekker voor mezelf.
Het recept haalde ik van Jeroen Meus, de helpende hand kwam van mijn 'surrogaat dochter' Hanne. In de ideale wereld helpen jongens even graag in de keuken als meisjes. In mijn wereld verloopt dit met gelukstreffers. En gezien Hanne ALTIJD enthousiast is, nam ik geen risico en belde ik de mama om haar eventjes te mogen lenen.
Het recept spreekt voor 4 personen maar dit is echt wel een zwaar op de maag dessertje dus verdubbel dit naar 8 personen en maak er kleine glaasjes van.

Voor de mousse:
400 gr witte chocolade
6 eieren
325 ml room
scheutje melk
1 blaadje gelatine

De afwerking:
passievrucht en mango maar rood fruit zou ook werken zoals framboos en aalbesjes
kokosrasp

Smelt de witte chocolade met een scheutje melk au bain marie.
Week het blaadje gelatine in koud water
Knijp blaadje na enkele minuten uit en meng met de gesmolten chocolade. let op, de chocolade wordt het is geen soepje maar een gekabbelde brei (perfect normaal)
Splits eiwit van eigeel en klop de eiwitten op (eigeel mag weg)
Spatel het eiwit voorzichtig door de chocolade in een mengkom
Klop de room op
Spatel dat ook door de chocolademassa
Stort (tof woord hé) het in mooie glaasjes en laat opstijven in de frigo gedurende enkele uurtjes of een nacht

Afwerking:
Snijd mango in stukjes, drapeer op de mousse en lepel er een halve passievrucht over uit en versier met kokosrasp










Geen opmerkingen:

Een reactie posten